Cerebro
Cerebro teki meikäläiseen ensimmäisellä demollaan lähtemättömän vaikutuksen, sillä yhtyeen äijämetalli toimii erinomaisesti. Jopa soundit ovat uskomattoman hyvät ensimmäiseksi demoksi. Nyt kehotankin kaikkia itseään metallin asiantuntijoiksi väittäviä lukemaan jutun ja painamaan yhtyeen nimen mieleen.
Yhtyeessä vaikuttavat kitaristit Marko Korhonen ja Arto Kettunen, vokalisti Jarkko Korhonen, basisti Matti Kolehmainen, sekä kannujen takana Jukka Hintikka. Herrat olkoot hyvät.
Cerebron esiasteessa Markot jamittelivat kahdestaan, kunnes mukaan astui muita miehiä ja linja alkoi muotoutua – miltä tuo aika tuntui ja meinasiko usko tekemiseen loppua missään vaiheessa?
– Ensinnäkin, jos usko olisi rakoillut silloin, olisi se kyllä loppunutkin ennen pitkää. Ajan kulumista ei silloin kukaan pähkäillyt, eikä kenellekään juolahtanut mieleen mitä syntyy ja mihin päädytään. Kun rivistö pikkuhiljaa kasvoi Jukan ja Jarkon myötä, rupesi porukan aivot käymään astetta suuremmilla lukemilla ja jonkinlaisia tavoitteita syntyi Cerebron (ent. Wrinedapin) suhteen. Matin liiittyminen porukkaan vapautti sittemmin Jarkon basson varresta ja toi taas uusia ulottuvuuksia. Vaikea sitä on selkeästi kuvata, se oli vähän kuin ruohon kasvu. Tai laskuhumala.
Missä vaiheessa suunta musiikillisesti sitten selkeytyi, tai pitäisikö sanoa, että löytyi?
– Noin muutama kuukausi porukan syntymisen jälkeen taistelijapari Marko ja Arto yhdistivät kaksi riffiään mullistavassa experimentaatiossa, josta tuli sittemmin Seize The Day -niminen viisu. Siitä alettiin sitten rakentamaan omaa soundia pikkuhiljaa kunnes eka äänite saatiin kasaan. Demon myötä saatiin sitten vähän vihjettä siitä, mitä me halutaan soittaa ja mikä porukkaan kolahtaa. Bändi on kuitenkin vielä lapsenkengissä ja oma tyylikin on vielä kehittymisasteella.
Miten demonne kappaleet oikein syntyivät, ja jäikö niitä varastoon. Vai aloitetaanko kaikki seuraavalla demolla alusta?
– Kappaleet syntyi niin kuin ne yleensä syntyy. Hiellä, ponnistuksilla ja kuumalla vedellä. Seize the Day ja Director’s Cut oli täysin valmista kauraa studioon mentäessä, hiottu loppuun noin levysoundia silmällä pitäen. Perfect Balance oli sitten vanhempi konsepti, jonka Marko vetäisi kerran esiin ja sanoi “Tehäänpäs tästä piisi”. Kappale oli melko raakile vielä studiossa ja siellä se tehtiin sitten loppuunkin. Vaati pitkiä iltoja ja monta pannua kahvia. Biisejä jäi sen ansiosta jokunen varastoonkin ja seuraavalla lätyllä kuullaan vähän uutta ja vähän vanhaakin.
Mitkä ovat ne kaikkein suurimmat vaikuttajat Cerebron musiikissa?
– Summa summarum: kaikki musa kuulostaa hyvältä ja kaikki mikä kuulostaa meidän mielestä hyvältä antaa aina lisää inspiraatiota muusikin luomiseen. Jos pitäisi hieman konkretisoida, niin Cerebro voisi olla Rainer Nygård laulamassa angstisessa ruotsalaisessa tukkahevibändissä jenkkiläisellä lafkalla, ja 90-luvulla!
Oletteko demokraattinen yhtye vai toimiiko säveltäminen diktatuurin pohjalta?
– Diktatuuri on aika voimakkaasti sanottu, varsinkin jos ajatellaan Natsi-Saksaa tai Husseinin Irakia… Ilman muuta pyritään olemaan bändissä mahdollisimman demokraattisia, varsin vaihtelevalla menestyksellä. Leijonanosan meidän materiaalista tekevät Marko ja Arto, ja sinne sitten muut heittävät omia ideoitaan. Kaikki bändin jätkät on tosin enemmän tai vähemmän taipumattomia visioidensa suhteen – Cerebron tiimipalaverit tuppaavatkin olemaan melkoisen äänekkäitä!
Kansa ja mediat ovat olleet suhteellisen tyytyväisiä demoonne, mutta mitä mieltä olette itse siitä – olisiko jotain voinut kenties tehdä toisin?
– Tehty mikä tehty. Kokonaisuudessaan olemme ekaan demoon aika helvetin tyytyväisiä, tietenkin seasta löytyy pikkujuttuja, jotka olisi voinut ehkä tehdä toisinkin. Ei tarvitse olla perfektionisti tajutakseen muutamia sovituksellisia ratkaisuja ja nyansseja jotka ei ole niinkuin pitäisi, keikkasettiin näitä kohtia on sittemmin korjailtukin.
– No, munat pois taikinasta – virheistään oppii, sanoo raamattu ja niiden avulla päästään jatkossa vielä parempiin tuloksiin. Palaute, mitä on tullut, on myös ollut todella kannustavaa ja rakentavaa, ja se on potkinut tätä porukkaa tehokkaasti eteenpäin.
Varsinkin netti on toiminut erinomaisena levityskanavana teille – miten suhtaudutte piratismiin? Onko mahdollista, että myönteinen mielipide muuttuu kielteiseksi levymyynnin kasvaessa tarpeeksi?
– Tässä vaiheessa missä nyt ollaan, niin nettihän on meille pelkkä siunaus, emmekä pistä yhtään pahaksi jos joku levittää meidän materiaalia verkoissa – sehän on vaan ilmaista promootiota! Nykymuodossaan piratismi periaattessa palvelee juuri meidän kaltaisia undergroundeja, Teoston ulkopuolisia porukoita. Tottakai, musiikin ammatilaiset ovat syystäkin raivoissaan massalle, joka levittää ja käyttää heidän materiaalia laittomasti internetissä – vituttaahan se kun teet työtä kuin muurahainen, eikä tienestiä jää käteen talonmiestä enempää. Siinä vaiheessa meilläkin saattaa jopa keittää.
Miten Cerebron keikkailu toimii tällä hetkellä?
– Aika hiljaista tällä hetkellä, muutama satunnainen keikka tiedossa. Keväällä tilanne voipi olla aivan toinen kun rumpalimme vapautuu armeijan palveluksesta ja rattaat alkaa pyörimään.
Keväällä uskaltaa lienee odottaa uutta materiaalia, mutta onko teillä selkeä näkemys siitä mitä tuleman pitää ja kuinka pian?
– Lähes selkeä idea demosta on olemassa, studioon koitetaan lähteä huhtikuussa. Lisää paljastuu myöhemmin…
Jukka Ruostila on tuottanut demonne – meinaatteko tehdä yhteistyötä jatkossakin?
– Paskooko paavi metsään? Meinataan, ja toivottavasti vielä kauan tulevaisuudessa. Ensimmäinen demo ei olisi ikinä onnistunut noinkin hyvin ilman Ruostilaa, ja mies ylitti kyllä kaikki odotukset moninkertaisesti – fiilis oli kuin olisi tehnyt töitä bändin jäsenen eikä palkatun apulaisen kanssa. Jukka Ruostila & Lumme-Tuotanto Cerebron kanssa toimivat kuin junan vessa!
Haastattelu julkaistu : 2006-03-20
Kirjoittaja : Jarno Leivo
Nämä tekstit ovat ajalta ennen nykyaikaa (noin niinkuin sivustoteknisessä mielessä), arkistomateriaalia siis. Tuorein haastattelu on julkaistu 15.7.2009 ja vanhin 11.5.2004. Yhteensä arkistosta löytyy 162 haastattelua. Bubbling UG oli Noisen osio, jossa nostettiin esille sillä hetkellä pinnan alla kyteviä bändejä.